v

Tuesday, June 08, 2010

Cerita Sadis Untuk Renungan Semua

Tulisan kali ini akan aku tulis dalam bahasa Melayu. Ini kerana ada feedback yang aku dapat mengatakan malas nak baca dalam english.. penat katanya.. dan faktor lain kerana aku rasa dengan menulis dalam bahasa melayu, apa yang ingin aku sampaikan diharap akan ‘tersampai’ mesejnya dan terasa lebih dekat & akrab. Santai gitu.. :-)

Baru-baru ini, ayah rakan aku telah dimasukkan ke hospital kerana penyakit yang dihidapi oleh beliau telah menular semula. Beliau telah dirawat di sebuah hospital kerajaan di selatan tanah air. Seperti yang kita tahu, keadaan servis di hospital kerajaan amatlah ____________(isi sendiri dengan ayat korang). Rakan aku tadi amat marah akan keadaan ini memandangkan servis yang kurang memuaskan dari staff di hospital tersebut amat tidak memuaskan hati. Ya la kan, sapa yang tak marah bila ayah yang tua dirawat dengan secara sambil lewa dan juga servis yang tidak bermutu dan tidak berkualiti. Macam mana nak elakkan benda-benda ni jadik?

Di sinilah pentingnya insurans / insurance!

Bila kita cakap tentang insurans, ada yang beranggapan that they are paying for nothing.. fikiran tu da kolot! Kalau dulu, maybe bleh cakap macam tu, tapi sekarang dah bermacam-macam jenis produk berasaskan insurans ada di pasaran...

OK.. berbalik pada cerita ayah rakan aku ni tadi. Macam mana kita nak elakkan dari perkara-perkara macam ni terjadi kat kita? MEDICAL CARD is the answer. Bagi yang tak tau apa itu medical card, senang jek. Kad yang dikeluarkan oleh syarikat insurans untuk korang (kena bayar la), pastu bila korang rasa nak masuk hospital (hospital swasta la beb, baru macam hotel), tunjuk jek kad tu kat hospital tu and then diorang akan masukkan korang dalam wad yang tertentu bergantung kepada jenis pakej yang korang ambil.

Senang tak? Senang kan? Ok, tapi ada gak yang pertikaikan tentang harga. Aduh! Medical card ni la product yang paling murah tapi berbaloi untuk digunakan & dibayar. Kalau AIA, RM46 jek sebulan untuk bilik RM200.. murah tak?

So, kesimpulannya, kalau boleh cuba la dapatkan at least medical card ni untuk diri korang. Better late than never beb! Sediakan payung sebelum hujan. Jumpa lagi pada artikel akan datang. Aku akan kadang-kadang tulis dalam english (ikut keperluan) coz sponsors aku telah mengarahkan untuk tulis blog in English. Bleh campur-campur skit.

OK la geng. Ketemu lagi.

*by the time artikel ni siap aku tulis, dengar citer ayah kawan aku tu dah kluar hospital. Alhamdulillah, syukur.

No comments:

Post a Comment