v

Friday, June 18, 2010

Brazil vs North Korea : Apa pelajaran yang kita dapat?

It was 2am and I didn't know why i was so eager to watch that match. Bukan kerana ingin melihat kredibiliti Brazil, tapi lebih kepada untuk menonton bagaimana persembahan Korea Utara. Suka saya ingatkan, Brazil ketika ini berada di ranking no 1 dunia, dan Korea Utara pula di ranking 85. Jauh beza tu! 


Tetapi semangat juang dan tidak mudah mengalah, telah membantu mereka untuk tidak dijadikan pasukan belasahan oleh Brazil seperti anggapan ramai pihak. Walaupun menang dengan skor 2-1, keputusan itu telah mengecewakan ramai pihak terutama peminat-peminat negara samba itu dan juga jurulatih pasukan itu sendiri. Ini  dapat kita lihat melalui komen yang diberikan oleh Dunga.


"I support the team from the morning to the evening and if I respond and say something a bit out of turn they are going to say I am bitter. You guys (the media) hit me, you attack me from morning to the evening and if I just answer, you tell me I am out of line."
Asked if he drew any strength from the friction with the media, he added: "I don't think there is anything positive you can draw from it. You may not like my answer, but you can criticise me for 24 hours, I can only criticise you for one second, and that is the crux of the matter."
He added: "Without any doubt every day as Brazil coach I feel nervous. It is four years since I've been coaching the Brazil team but I always feel butterflies in my stomach. I am wearing Brazilian colours and I know a lot of people would like to be in my place."
"They are a very quick team, a team that plays close passing football, rapid football and we are going to have to find a way to tackle their style of play," he added.
"We have to congratulate the Asian teams, they have evolved tremendously over the years. They are no longer the weaker team. Sometimes we believe that a certain team is the best, but football does not lie. We have to respect our opponent and do everything in our grasp to win."

Melalui pernyataan-pernyataan di atas, ternyata tedetik rasa gentar di hati Dunga selaku jurulatih pasukan terbaik dunia itu.
Baiklah, sebenarnya ada benda yang boleh kita pelajari dari perlawanan tersebut yang boleh kita gunakan dalam kehidupan seharian kita. Banyak sekali. 
  1. Jangan mudah mengalah/kecewa
  2. Jangan merasa gentar dengan apa yang kita hadapi
  3. Walaupun tertekan dengan apa saja, cuba relaks dan berfikir bagaimana untuk kita hilangkan tekanan tersebut.
  4. Jangan ambil mudah dengan apa yang kita hadapi walaupun kita menjangkakan ianya adalah mudah. Kita kena berhati-hati dengan apa yang kita hadapi walaupun perancangan yang teliti telah kita lakukan.
  5. Untuk mencapai sesuatu, ada banyak cara yang kita boleh gunakan. Jika satu cara tidak berjaya, cuba dengan cara yang lain. Cuba dan terus mencuba. Pelbagaikan rentak atau cara agar apa yang dihajati akan tercapai.
  6. Buat perancangan dengan teliti sebelum bermula sesuatu. Pastikan ada beberapa lagi back-up plan supaya tidak mati akal di tengah jalan.
  7. Buat sesuatu dengan bersungguh-sungguh sehingga tercapai objektif tersebut.

The day Brazil was here

No comments:

Post a Comment